Nieuwe Politiek
Dit is waar onze reis begint. Maak kennis met ons politieke partij en wat we doen. Wij propageren transparantie en een beter bestuur. Sluit je aan, terwijl we samen groeien en succesvol worden. We zijn blij dat je hier bent om deel uit te maken van ons verhaal.
Een sterke en betrokken gemeente rust op rechtvaardigheid, participatie en inspraak. In Oirschot wil NIEUWE POLITIEK dat inwoners niet alleen beschermd worden door de wet, maar ook actief kunnen meebeslissen over zaken die hen raken.
1. Toegang tot recht
- Inwoners hebben eenvoudig toegang tot juridische ondersteuning bij huur, werk, schulden, familie- en burenconflicten.
- De gemeente werkt samen met lokale advocaten, vrijwilligers en maatschappelijke organisaties om laagdrempelige hulp te bieden.
- Preventie staat centraal: inwoners worden geïnformeerd over hun rechten en plichten zodat problemen vroegtijdig worden opgelost.
2. Gemeenschapsbeleid & sociale cohesie
- We stimuleren betrokkenheid: bewoners worden actief betrokken bij beleid, buurtprojecten en lokale initiatieven.
- Buurt- en dorpsinitiatieven krijgen steun, zodat sociale cohesie en verbondenheid groeien.
- Jongeren, ouderen en kwetsbare groepen krijgen een stem via participatieprojecten, panels en lokale overleggen.
3. Volksraadpleging & directe democratie
- Voor gemeentelijke besluiten die controversieel liggen of een grote maatschappelijke impact hebben organiseren we regelmatig volksraadplegingen of digitale inspraakplatforms, zodat inwoners direct invloed hebben.
- We ontwikkelen duidelijke, toegankelijke procedures en communicatie, zodat iedereen kan meepraten en stemmen over belangrijke thema’s zoals ruimtelijke ordening, lokale voorzieningen of budgettoekenningen. Het college zal verantwoording moeten afleggen aan de raad op welke wijze inspraak is meegenomen bij de uiteindelijke besluitvorming.
- Volksraadplegingen worden ingezet als aanvulling op reguliere democratie, niet als vervanging, en dragen bij aan transparantie, vertrouwen en betrokkenheid.
4. Inclusiviteit en samenwerking
- We bestrijden discriminatie en ongelijkheid: iedereen kan meedoen, ongeacht leeftijd, achtergrond of beperking.
- Samenwerking met onderwijs, welzijnsorganisaties, vrijwilligers en bedrijven zorgt dat gemeenschapsbeleid effectief en gedragen is.
- Evaluatie en feedback van inwoners zijn structureel ingebouwd om beleid continu te verbeteren.
5. Klachtenprocedures
Een ombudsman/vrouw kan naast de gemeentelijke klachtenprocedure bestaan omdat beide functies een ander doel en een andere positie hebben. Kort gezegd: de gemeentelijke klachtenprocedure is intern, terwijl de ombudsman extern en onafhankelijk is. Hierdoor wordt de rechtsbescherming van burgers sterker.
Hier zijn de belangrijkste redenen:
a. Onafhankelijke controle
De gemeentelijke klachtenbehandeling gebeurt binnen de gemeente door een zogenaamde onafhankelijke klachtencommissie. Beeldvorming bij burgers is dat deze onafhankelijkheid discutabel is ook al is dat niet het geval.
Een ombudsman staat volledig buiten de organisatie en kan daardoor onafhankelijk oordelen of de burger echt eerlijk behandeld is. Het heeft ook een echt onafhankelijk imago.
b. Tweede kans voor rechtvaardigheid
Als een burger niet tevreden is over de uitkomst van de interne klachtprocedure, kan hij zich nog tot de ombudsman wenden.
Dit vormt een extra waarborg dat fouten worden hersteld.
c. Signaleren van structurele problemen
Een ombudsman kan patronen zien: terugkerende fouten, onduidelijke regels of slechte dienstverlening.
Hij kan het college of de gemeenteraad hierover onafhankelijk adviseren, wat helpt om de organisatie te verbeteren.
d. Toegankelijkheid en vertrouwen
Burgers ervaren soms een drempel om bij de gemeente zelf te klagen (“ze beoordelen zichzelf toch”).
Een ombudsman biedt een betrouwbaar en laagdrempelig alternatief.
e. Expertise in behoorlijkheidsnormen
Ombudsmannen zijn gespecialiseerd in normen als redelijkheid, zorgvuldigheid, motivering, tijdigheid, enz.
Zij kijken niet alleen juridisch, maar ook naar behoorlijk bestuur — iets wat intern soms minder scherp wordt toegepast.
f. Wettelijke regelingen
Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moeten bestuursorganen een interne klachtprocedure hebben, hetgeen Oirschot ook heeft.
Daarnaast kunnen gemeenten een externe ombudsfunctie instellen (gemeentelijke ombudsman), die verplicht is als de gemeenteraad daarvoor kiest. Die externe stap versterkt de rechtsbescherming.
Nieuwe Politiek ziet de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman/vrouw als een versterking van de rechten van inwoners.
Met dit beleid wil NIEUWE POLITIEK een rechtvaardige, betrokken en transparante gemeente zijn, waarin inwoners beschermd worden door de wet, actief kunnen meebeslissen en samen bouwen aan een sterke gemeenschap.